۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۱۳۸۳۵
حجت الاسلام ربانی:

هدف از تشکیل حکومت اقامه دین الهی است| اثر امر به معروف در جلوگیری از مفاسد

هدف از تشکیل حکومت اقامه دین الهی است| اثر امر به معروف در جلوگیری از مفاسد
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که دین نباید از زندگی جامعه کنار باشد، گفت: تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای اقامه دین است و الا صرف حکومت اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که دستور قرآن به پیامبر اقامه و احیای دین است، گفت: دین نباید از زندگی جامعه کنار باشد.

وی افزود: تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای اقامه دین است و الا صرف حکومت اهمیتی ندارد، امیرمؤمنان فرمود حکومت را بر عهده می گیرم تا حق را به صاحبش برسانم و باطل را ابطال کنم، قرآن کریم می فرمایند اگر کسانی به حکومت رسیدند و دین و ارزش های دینی مانند نماز را احیا و اقامه کردند ارزش دارد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که نباید به گونه ای باشد که تا افراد به حکومت می رسند همه چیز را فراموش کنند، اظهار داشت: محور کار اقامه دین است و اگر تشکیل حکومت اسلامی می شود بر مبنای اقامه دین است.

تعداد بازدید : 3

وی ادامه داد: نمی توانیم دین را بر اساس خواسته های خود تعریف کنیم بلکه باید به فرمایش انبیا و جانشینان آن ها که از سوی خداوند مأموریت داده عمل شود، دین عمل و اجرای دستورات الهی است که توسط انبیا به مردم ابلاغ می شود، از این رو تا سراغ انبیا و جانشینان بر حق آنان نرویم اقامه دین معنا نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اعراض از کفر و طاغوت لازمه دیگر اقامه دین است، ابراز داشت: ما موظف هستیم به خدا ایمان بیاوریم و از طاغوت اعراض کنیم چرا که در دایره الهی نیستند.

وی با اشاره به مصادیق طاغوت عنوان کرد: هرچه که از بندگی خدا خارج باشد و عصیان محسوب شود طاغوت است؛ مسأله دیگر کارهای فرهنگی است، اگر کسی در راستای دین الهی فعالیت می کنند در واقع در حال اقامه دین الهی هستند و فرق نمی کند در چه عرصه ای باشد.

حجت الاسلام ربانی خاطرنشان کرد: کسانی که فضاهای مختلف دین الهی را درست عرضه می کنند و به شبهات پاسخ می دهند اقامه دین الهی می کنند، در زمان غیبت هم تکلیف انسان  از سوی اهل بیت(ع) مشخص شده است و و از عالمان دین یاد کردند که یک نمونه امروزی آن شورای نگهبان است.

وی اضافه کرد: کسانی که بدعت زدایی کنند و دین الهی را به خوبی تبیین کنند جزو اقامه کنندگان دین الهی محسوب می شوند، اگر عالمی در برابر بدعت سکوت کند دچار لعنت خدا می شود چرا که رسالت او اقامه دین است و باید از دین مرزبانی کند.

استاد حوزه علمیه قم ارشاد جاهل و تعلیم دین را از دیگر موارد اقامه دین دانست و گفت: این تعلیم می تواند در اعتقادات، اخلاقیات، سبک زندگی و احکام باشد، هرکسی که می داند موظف است به کسی که اطلاع ندارد تعلیم دهد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر هم از راه های اقامه دین است اما گاهی این رسالت مهم فراموش می شود، امر به معروف و نهی از منکر  نمی تواند یک وزارتخانه باشد بلکه سیستمی باید مافوق دولت و وزارتخانه ها تشکیل شود، اگر امر به معروف در حاشیه باشد و تنها عده ای به فکر باشد جوابگو نخواهد بود، امر معروف باید در تمام زوایای حکومت اشراف داشته باشد تا جلوی مفاسد، خیانت ها، دزدی ها و اختلاس ها گرفته شود.

محمد قمین
ارسال نظرات